Уметник-уметничко дело-прималац

УМЕТНИК (СТВАРАЛАЦ) – УМЕТНИЧКО ДЕЛО – ПРИМАЛАЦ (ЧИТАЛАЦ)

У овој лекцији имаш задатак да дефинишеш појмове уметност, уметник/стваралац, уметничко дело,  и да  откријеш њихову узајамну везу. На примеру једне кратке лирске песме открићеш у каквом су односу песник и његово дело. Будући да уметност нема смисла, ако не постоји публика која у њој проналази смисао и лепоту (читаоци, гледаоци, слушаоци), треба да пронађеш поруку коју је песник посредством свог дела упутио нама.

 За почетак, покушај да самостално одговориш на следећа питања:

-Шта је то уметност?

-Ко је уметник?

-Шта је то уметничко дело?

Забележи у својој свесци што више одговора на ова питања пре него што наставиш са читањем текста. Тако ћеш проверити и потврдити колико заправо знаш о овој теми.Уметност: Уметност је духовна творевина и духовна потреба човека. Она постоји захваљујући нарочитом људском дару за стварање, а настаје у тренуцима надахнућа (инспирације).

Уметник: Уметник је креативно биће са нарочито развијеним чулима, маштом, радозналшћу, вештином и поривом (нагоном) да ствара оригинална дела која имају естетску и духовну вредност.

Уметничко дело: Уметничко дело је производ људског духа, непоновљива торевина која настаје у тренутку уметничког надахнућа.

 Детаљније о овој теми можеш прочитати у једном од наведених уџбеника  (Књижевност и српски језик: приручник за ученике првог разреда гимназије и средњих стручних школа / Часлав Ђорђевић, Предраг Лучић  или Књижевност и српски језик: приручник за ученике првог разреда гимназије и средњих стручних школа  / Петар Пијановић).

Читајући текст обрати пажњу на следећа питања:

-Шта је то што уметник уноси у своје дело стварајући га?

-Како уметник размишља и на који начин посматра стварност која нас окружује?

-Да ли је приказ стварности у уметничком делу у потпуности објективан?

-Шта је то надахнуће?

-Шта је све потребно уложити да би настало једно истински вредно, непоновљиво и трајно уметничко дело?

-Којим примерима из живота уметника можеш да поткрепиш  своје тврдње (у одговору на претходно питање)?

Шта је предмет уметности, односно шта је то што интересује уметника?

-Да ли се сви уметници о истим темама изражавају на исти начин? Зашто?

-Ако приметимо да уметничка дела не служе задовољавању основних људских потреба везаних за опстанак, каква је онда сврха уметности у људском животу?

-Коме је уметност намењена? (Ко су примаоци уметности?)

-Шта уметничко дело изазива у нама?

-Да ли сви људи исто дело доживљавају на исти начин? Зашто?

-Шта је то уметнички доживљај?

-Опиши један свој уметнички доживљај.

 Рад на тексту

-Пажљиво прочитај песму „Септембар“, Стевана Раичковића и размисли о чему песник у њој говори.

-Упореди своја очекивања (на која те је упутио наслов песме) са њеним садржајем. Уместо описа ране јесени, пред нама је необичан дијалог. Да ли нам песник преноси оно што види или оно што мисли и осећа?

-Како се називају песме испуњене размишљањима песника о разним темама?*1

-Ако песник не говори о јесени, зашто је песми дао такав наслов? Шта у људском животу симболизује јесен?*2

-Потруди се да откријеш зашто се песник обраћа песми, на који начин то чини, и закључи какав став и осећања тиме изражава.

-Каква је улога перфекта и презента у његовом питању?*3

-У каквом су односу песник и песма? Ко од кога у том односу зависи?*4

-О чему размишља уметник описујући призор јабланова који се злате у прозрачној магли? Да ли су такви тренуци свакодневни и поновљиви? Које емоције су уткане у ту слику? Каквим тоном се обраћа уметник свом делу, говорећи о тим драгоценим тренуцима који су му промакли?*5

-Коме се све песник обраћа овом песмом?*6

СЕПТЕМБАР

Станимо мало, песмо.

Јесмо ли живели, јесмо?

Ти си најлепше сате

Јаблани кад се злате

У лакој магли, пени –

Однела тужно мени.

 Ако ти је потребна помоћ у разумевању песме прочитај неку од интерпретација у уџбеницима или се обрати наставнику.

-Размисли како то „живи“ једно уметничко дело. У коме оно постоји и траје као вредност?

-Како разумеш стваралачку посвећеност. Шта она одузима, а чиме узвраћа уметнику?

-Шта све може бити инспирација једном ствараоцу?

 ____________________________________________________________________________________________________

Васко Попа о песничком стварању:

Најмањи део времена потрошим над хартијом. А о оним другим страшним количинама времена жртвованим поезији боље и да не Говоримо.

Гистав Флобер (француски писац):

А када дању прочитам оно што ноћу напишем, често прецртам све и почињем изнова. Будућност ми показује само један нео- дређени низ преиртавања – прилично невесела перспектива…

Балзак (француски романсијер):

Човек може да цркне од тешких напора у уметсности, науци и књижевности(…). Рад, увек рад; ужарене ноћи за ужареним ноћима, дани размишљања за данима размишљања, од остварењадо замисли, од замислидо остварења…

 _______________________________________________________________________________

*Мисаона или рефлексивна лирика.

*2Наслов указује на крај зрелог  животног  доба, на  почетак старости, када се преиспитује смисао живота, успеси и неуспеси, начин на који је човек остварио или изневерио своја маштања из младости.

*3 Иза уметника и дела којем је посветио цео живот, дуг је пут. Време је за предах и преиспитивање. Занет стварањем, песник није био свестан пролазности. Сваки тренутак прошлости посветио је свом делу, овај тренутак жели за себе.

*4 Личним обраћањем песми сугерише се узајамност постојања  уметничког дела и уметника; између њих постоји судбинска повезаност – једно без другог не постоји; дело се  персонификује  и као творевина која има свој аутономни живот (од трена када је створено свако уметничко дело заиста наставља да „живи“ свој нови живот док год постоје људи који у њему проналазе смисао и лепоту);

*5 Језиком као изражајним средством остварен је визуелни доживљај: етерична слика јабланова говори нам о неухватљивости  и непоновљивој  лепоти  тренутка. Живот се дешава само сада. Иза тога остаје сећање. Уметник често остави по стани обичне драгоцене ствари које испуњавају свакодневицу нас обичних људи. Отуда потиче скривени прекор у његовим речима.

*6  Песма има испеведни тон. Обраћајући се песми, песник се исповеда читаоцима.

 

 Б.Конџуловић

 

Advertisements

Оставите коментар

Објављено под 1.Приступ књижевним делима, Наставни материјали за I разред средње школе

Место за Ваш коментар

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се / Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се / Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се / Промени )

Google+ photo

Коментаришет користећи свој Google+ налог. Одјавите се / Промени )

Повезивање са %s